AP4 OG PEDAGOGISK KUNSTNERISK FORSKNING

AP4 OG PEDAGOGISK KUNSTNERISK FORSKNING

Som vanlig er hodet mitt i gang straks nytt AP blir offentliggjort.
Denne gang skal jeg tenke ut 2-3 interessante ideer til forskningsartikler som jeg kunne tenkt meg å lese - hadde bare noen skrevet dem.
Etter veiledning med lærer og samtale med andre studenter skal jeg så velge ut èn av ideene mine og formulere en problemstilling til.
Siden skal jeg også skrive et abstract og finne aktuell forskningsbasert litteratur som belyser problemstillingen. 

Tusen tanker og ideer svirrer rundt i hjernen min på samme tid.
Så da måtte jeg bare begynne å skrive ned alle ideene jeg fikk ang. potensielle problemstillinger/titler.
Under har jeg listet opp mine umiddelbare ideer. Jeg tenkte opprinnelig noe som følgende:

1. Hvordan legge til rette for digitale estetiske læreprosesser?
Interessant for meg siden jeg jobber med estetiske læreprosesser på Universitetet i Stavanger,
men kanskje ikke like interessant for enhver lærer i grunnskolen. For vidt og avansert kanskje?

2. Dybdelæring i digital kunst og håndverk gjennom tverrfaglighet, flerfaglighet og/eller fellesfaglighet?
Dette synes jeg også er interessant siden jeg er opptatt av fellesfaglighet i skolen,
men opplever det utfordrende å få til i en travel skolehverdag. Kanskje også litt for vidt og avansert?

3. Digital kunst i en mindre digital hverdag - når digital kunst møter økonomiske betingelser/utfordringer.
Jeg synes denne er interessant siden jeg opplever at ALT i grunnskolen handler om økonomi.
Mange prosjekter blir lagt på hyllen siden det blir for dyrt rett og slett. Også med Chromebook i K/H
faget opplever jeg rammer som gjør det utfordrende å drive de opplegg jeg ønsker.

4. Når digitale immigranter står for den digitale opplæringen i skolen - hvordan lære bort til de som allerede kan mer?
Opplever elever den digitale undervisningen i skolen som lærerikt og spennende,
med tanke på at de kanskje kan mer enn læreren?

5. Flipped classroom i digital K&H
Hmmm, fant ikke så mye mer spennende å kommentere her så jeg dropper nok denne ideen.

6. Hvordan jobbe med den estetiske dimensjonen i digital kunst og håndverk?
Denne blir nok altfor avansert og spesifikk for meg som jobber med estetikk på Universitetet i Stavanger.
Så jeg må nok droppe den.

7. Chromebook som digitalt verktøy i kunst og håndverk -
på hvilken måte kan bruken av Chromebook bidra i utviklingen av/arbeidet med digitale kunstuttrykk?
Denne ideen/problemstillingen er kanskje litt mer relevant for alle lærere i grunnskolen som jobber med Chromebook!?
Må kanskje avgrense og/eller definere hva som ligger i "digital kunst"...




ENDELIG ABSTRACT OG PROBLEMSTILLING/TITTEL
Problemstilling/Tittel: 
Nettbrett eller Chromebook som digitalt verktøy i kunst og håndverk i
ungdomsskolen - hvilken bærbar enhet gir flest muligheter?

Abstract: 

Flere ungdomsskoler i Norge har gått til innkjøp av nettbrett eller Chromebook.
Det betyr at mange elever disponerer egne bærbare enheter som kan benyttes som
pedagogisk verktøy i skolen og i hjemmet. Dette er i tråd med kunnskapsløftets mål
om å fremme god digital kompetanse og kan dessuten gi elevene god tilgang til digitale løsninger.
Men hva fungerer best for elevene, er det nettbrett eller Chromebook?
Hvilke muligheter ligger i enhetenes programmer? Artikkelen tar for seg hvordan nettbrett og
Chromebook kan brukes som digitalt og pedagogisk verktøy i kunst og håndverksfaget i ungdomsskolen,
og fokuserer på hvilken av de bærbare enheter som gir flest muligheter i digitale prosjekter i faget.
Forskningen baserer seg på et case studie gjennomført på en ungdomsskole i Norge. Forfatteren har
pedagogisk utdanning innen praktisk- estetiske fag og har 14 års undervisningserfaring fra grunnskole,
videregående skole og universitetsnivå.


Litteraturliste:
Christensen, O. (2014). Elevsamarbejde og videndeling. Chromebooks i undervisningen. Hentet fra https://www.academia.edu/14998351/Elevsamarbejde_og_videndeling._Chromebooks_i_undervisningen




Hjelmberg, J. H. (2015). Nettbrett i kunst og håndverk. Muligheter og utfordringer  (Mastergradsavhandling, Høgskolen i Oslo og Akershus). Hentet fra file:///C:/Users/Office/Downloads/Hjelmberg.pdf


Olsen, I.L. (2014). Digital kompetanse i kunst og håndverk. En kvalitativ kasusstudie av fire læreres posisjoneringer. (Mastergradsavhandling, Høgskolen i Oslo og Akershus). Hentet fra https://oda-hioa.archive.knowledgearc.net/bitstream/handle/10642/2088/Olsen_Ida_Linett%20.pdf?sequence=2&isAllowed=y 


Orvik, M. (2012). Nettbrettvett. En studie av utprøving av nettbrett i grunnskolen, med vekt på lærerens digitale kompetanse (Mastergradsavhandling, Høgskolen i Oslo og Akershus). Hentet fra https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34346/Masteroppgave_Orvik.pdf?sequence=1&isAllowed=y


Sahin, A., Top, N. & Delen, E. (2016). Teachers’ First-Year Experience with Chromebook Laptops and Their Attitudes Towards Technology Integration. Technology, Knowledge and Learning, 2016(21), 361-378. https://doi.org/10.1007/s10758-016-9277-9

Strand, I. (2017). Digitale verktøy i Kunst og håndverk. Læreres undervisningspraksis, muligheter og begrensninger (Mastergradsavhandling, Høgskolen i Oslo og Akershus). Hentet fra https://oda-hioa.archive.knowledgearc.net/handle/10642/5879


Tømte, C. E., Wollscheid, S., Bugge, M. & Vennerød-Diesen, F. F. (2018). Digital læring i askerskolen. Midtveisrapport fra følgeforskning (NIFU rapport 2018:29). Hentet fra https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2569067/NIFUrapport2018-29.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

Yankelevich, E. (2017). Teacher perceptions of technology integration professional development in a 1:1 chromebook environment (Doktoravhandling, Florida Atlantic University, USA). Hentet fra http://fau.digital.flvc.org/islandora/object/fau%3A39814

Kommentarer

  1. Mange interessante forslag her! Personlig hadde jeg hatt mest lyst å lese om forskning på chroomebooks. Fint at du er så spesifikk. Jeg opplever flere og flere skoler, ink min egen som går over til chroomebooks. Istedenfor å vente å se hvordan det går, skulle jeg gjerne hatt noe forskning på området. Gjerne postitivt vinklet; hvordan bidra til utvikling, da jeg helt sikkert kan finne mange argumenter for at det ikke er bra. La meg heller lese mange fordeler :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg